Objazdowe szczepienia przeciwko COVID-19 – jak pomagamy gminom w Małopolsce w walce z wirusem?
Większość ekspertów jest zgodna co do tego, że szczepienia są skuteczną metodą zapobieganiu ciężkich przebiegów COVID-19. Niezmiennie, duża część społeczeństwa od wielu miesięcy przyjmuje preparaty budujące odporność. Dzieje się to, mimo stale obecnego w Internecie denializmu. Wyniki państw, u których występuje wysoki poziom wyszczepienia też pokazują, że chronią one pacjentów przed szpitalem, respiratorem, kalectwem czy śmiercią. Ludzie to jednak trochę leniwe bestie i czasem trzeba im coś podsunąć pod nos. Takim czymś może być szczepienie, a do jego podsunięcie pod nos wykorzystać można objazdowy punkt szczepień.
Organizacja objazdowego punktu szczepień jest prosta, lecz wymaga ścisłej współpracy pomiędzy jednostkami gminy i firmą wykonującą szczepienia. My na początku szukamy odpowiedniego miejsca. Jednym z kryteriów wyboru jest obecność punktu szczepień w okolicy i ilość zaszczepionych osób w gminie. Następnie zwracamy się do włodarzy wybranych gmin z propozycją organizacji objazdowego punktu szczepień.
Zazwyczaj spotykamy się z pozytywną reakcją i zainteresowaniem. Szczepienia organizujemy w weekendy, gdyż wtedy mieszkańcy zwykle mają wolne od pracy i mogą przyjść się zaszczepić. Po ustaleniu daty, godziny i miejsca, rozpoczynamy akcje informacyjne. Wysyłamy plakaty i ogłaszamy nasze działania w mediach społecznościowych. Korzystamy z pomocy lokalnych sklepów, OSP czy kościoła aby z informacją dotrzeć do jak największej ilości osób. Dzięki temu jeszcze więcej osób może zarezerwować ten dzień na przyjęcie preparatu.
Zainteresowani szczepieniem mieszkańcy mogą wybrać dowolny preparat i przyjąć pierwszą, drugą lub trzecią dawkę bez wcześniejszych zapisów. Objazdowy Punkt Szczepień Liberandum to doskonała okazja, aby zaszczepić się szybko, sprawnie i bez rezerwacji terminu. Szczepienia odbywają się w remizach lub szkołach, a jeśli gmina nie dysponuje
lokalem lub nie może go udostępnić, wtedy szczepienia przeprowadzane są w karetce.
Zespół, który jest na miejscu to ratownik medyczny lub pielęgniarka i rejestrator medyczny. Ratownik i pielęgniarka mają uprawnienia i kwalifikacje do szczepienia osób powyżej 16 roku życia. Obecność personelu medycznego zapewnia wszystkim pacjentom bezpieczeństwo. Nawet w trakcie nagłej reakcji organizmu na szczepienie, medycy mają wiedzę, odpowiedni sprzęt i leki, żeby zareagować na zdarzenie. Rejestrator również posiada przeszkolenie ratownicze i w takiej sytuacji bierze czynny udział w pomocy poszkodowanej osobie.
Szczepienie trwa kilka minut, poprzedza go wypełnienie przez pacjenta dokumentów tj.
„Kwestionariusza wstępnego wywiadu przed szczepieniem osoby dorosłej przeciw COVID-19” i Zgody RODO. Po wypełnieniu dokumentów pacjent udaje się do medyka na krótki wywiad, podczas którego uzupełnia się wywiad o przebyte choroby oraz czy między dawkami stan zdrowia pacjenta nie uległ zmianie. Pytań może być wiele i mogą być bardzo różne, a zadawane są tylko i wyłącznie po to, by pacjent był bezpieczny. Po zakończeniu wywiadu, przystępuje się do podania preparatu. W tym samym czasie rejestrator wpisuje szczepienie do rządowego systemu, który generuje Unijny Certyfikat COVID zwany popularnie „Paszportem Covidowym”. Po zakończonych procedurach pacjent powinien zostać w okolicy punktu szczepień jeszcze na około 10-15 minut, żeby upewnić się, że czuje się dobrze i wszystko jest w porządku.
Szczepienie jest prostą procedurą medyczną. Minęło 225 lat od wynalezienia pierwszego takiego preparatu. Zmieniły one oblicze ziemi, praktycznie niszcząc wiele chorób zakaźnych. Nie powinniśmy rezygnować z tego dorobku, a czerpać z niego jak najwięcej korzyści np. w objazdowych punktach szczepień.